Hoe het begon

moctar en franca
Franca en Moctar

Stichting Vive (toen ‘Vive L’Initiative’) werd in 1999 opgericht door de Nederlandse Franca Berkvens, haar Burkinabese man Moctar Salamatao en Robert Swaab en Inger Kolf. Vanuit hun hotel Villa Rose in Bobo Dioulasso waar Franca en Moctar ook wonen, zijn zij nog altijd actief betrokken bij allerlei projecten voor de lokale gemeenschap en uiteraard bij Vive. Lees hieronder hun bijzondere verhaal.

Moctar werd geboren op 12 december 1964 in Bobo Dioulasso als tweede van in totaal dertien kinderen. Moctar maakte mee dat vijf van zijn broertjes en zusjes door ziekte en slechte gezondheidszorg hun jongere jaren niet overleefden. Hij droeg al snel bij in het huishouden door aan de slag te gaan als kleermaker.

Moctar en Franca ontmoetten elkaar begin jaren 90 op 15 km van hun huidige woonplaats, Bobo. Een bos, een beek en een blikopener leidde tot een korte conversatie tussen Moctar en Franca en de vriendin met wie ze samen op reis was door Burkina. Moctar begreep niet dat de twee zich onder een boom hadden geïnstalleerd voor een spannende kampeerweek en had hen gewaarschuwd dat het er krioelde van de schorpioenen. Vervolgens troonde hij hen mee naar de familie-compound waarna de twee na een paar dagen gastvrij te zijn ontvangen hun reis richting Ghana vervolgden. Echter, na 6 weken stond Franca weer op de stoep. Ze kreeg Moctar niet meer uit haar hoofd en zo begon hun nog altijd liefdevolle relatie.

Vanaf 1997 startten Moctar en Franca samen projecten in Burkina Faso, Mali en Ghana waaruit later Stichting Vive onstond. Franca en Moctar functioneren als een brug tussen Nederland en Burkina Faso en dat stelt Stichting Vive in staat door middel van lokale kennis en contacten donaties uit Nederland optimaal in te zetten.

In 2014 ontving Franca de Orde van Oranje-Nassau van koning Willem-Alexander als erkenning voor haar jarenlange inzet om het leven van de mensen daar te verbeteren.